“Als Silke thuiskomt, begroet ze ons met: He hajo!”

Onze dochter Silke zit op De Zonnebloemschool in Emmeloord en heeft Down Syndroom. Communiceren is voor haar daarom moeilijker dan voor ons. Met pictogrammen leert zij communiceren. Dit is een manier om via afbeeldingen duidelijk te maken wat je wilt. De picto’s, de afbeeldingen, zitten met klittenband vast in een ringbandmap. Door de picto’s in goede volgorde op een plankje te leggen, ontstaat er een zin. Als ouder of begeleider weet je op die manier precies wat je kind wil.

Thuis werkt Silke met ringbanden met fotoseries. Ze gebruikt een familieserie, een serie met foto’s van thuis en school, maar ook foto’s van het ontbijt heeft ze toegevoegd. Ze weet dan precies wat ze nodig heeft om ’s ochtends te ontbijten.

Om ouders en leerkrachten op de hoogte te houden van wat er thuis en op school gebeurt, neemt Silke een schrift mee waarin leerkrachten en begeleiders hun opmerkingen zetten. Op die manier weten wij precies wat ze op school heeft gedaan, hoe haar humeur was en wanneer ze bijvoorbeeld vrij is.

Door deze communicatiemiddelen kwam ik op het idee om een handige app te ontwikkelen. Een app waarmee mensen met een beperking kunnen communiceren en hun agenda kunnen bijhouden. Aangevuld met het memoryspel is de app een dagelijks bruikbaar communicatiemiddel voor jong en oud. Silke gebruikt de app dan ook met veel plezier!

Met vriendelijke groeten,

Stoffel Haagsma

He hajo is mede mogelijk gemaakt door De Zonnebloemschool in Emmeloord, het Innovatiefonds Zorgverzekeraars, het Fonds Verstandelijk Gehandicapten, het Coöperatiefonds van de Rabobank en de Stichting Beheer Voormalig Bezit Kruisvereniging Noordoostpolder.